Bijna helft ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

19 July 2024, 13:28 uur
Den Haag & Regio
mainImage
ANP

Bijna de helft (43%) van de ondernemers in Nederland maakt zich zorgen over de komst van zero-emissiezones. Dit blijkt uit onderzoek van ANWB Zakelijk onder 497 ondernemers, zowel in het MKB als ZZP.

Vanaf 2025 mag er in veel steden - waaronder delen van Den Haag - niet meer met een dieselbestelwagen worden gereden, wat veel ondernemers dwingt om versneld over te stappen naar een elektrische bedrijfswagen. "Dit vergt niet alleen veel uitzoekwerk en geregel, maar ook een investering", zegt Patrick van Weert, productmanager bij ANWB Zakelijk. "Als zzp’er hoef je maar één busje te vervangen. Dit kan al vervelend zijn. Maar er zijn ondernemers die tientallen bedrijfswagens bij een distributiecentrum hebben staan. Voor hen ligt er een nóg grotere klus in het verschiet."

Ook het personeel dat dagelijks rondrijdt in de bedrijfswagens kan sceptisch zijn over de overstap naar elektrisch. "Chauffeurs hechten veel waarde aan hun 'heilige koe'. Daarnaast kunnen elektrische busjes nog geen zware ladingen vervoeren en met dat gewicht dezelfde lange afstanden afleggen als dieselbusjes, alhoewel dat steeds beter wordt", erkent Van Weert. "Maar toch moeten zowel ondernemer als chauffeur de overstap maken, want uitstootloze busjes zijn de toekomst."

Daarnaast staan veel ondernemers niet te springen om een elektrische bedrijfswagen te kopen. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste ondernemers (34%) ervoor kiezen om de elektrische bedrijfswagen te leasen. 27% van de ondernemers verwacht de overstap naar elektrisch rijden te bekostigen met eigen vermogen, terwijl 22% gedeeltelijk rekent op subsidies. “Leasen voelt voor veel ondernemers als de veiligste optie, omdat ze hun initiële investering behouden. Maar leasen drukt wel weer op de maandelijkse lasten, dus dit moet je goed overwegen als ondernemer”, zegt Van Weert hierover.

Den Haag

Op 1 januari 2025 voert Den Haag in het centrum van de stad een zero-emissiezone in voor bestel- en vrachtauto’s. De zone bevindt zich in de Centrumring van Den Haag, inclusief de binnenkant van de Centrumring (S100), het Telderstracé (S200) en de S103. In de eerste jaren na invoering van de zero-emissiezone geldt een overgangsregeling. De schoonste busjes mogen tot 2028 de zone inrijden en de schoonste vrachtwagens tot 2030. Nieuwe voertuigen moeten vanaf 2025 schoon zijn. Het Haagse college is voornemens om de zero-emissiezone in 2026 uit te breiden richting de kust.